Matteprov for dummies

Om rektangelns bas och höjd båda ökar med 10%, undersök, förklara och bevisa i abstrakta uttryck hur arean förändras. Jag läser meningen en gång. Två gånger, och tre gånger. Jag fattar inte. Jag har matteprov, betygsgrundande i geometri, och jag har nästan avslutat ett prov som jag faktiskt är nöjd med. Tills nu. Jag läser frågan om och om igen, utan att riktigt kunna koppla ihop de två hjärnceller som behövs för att lösa problemet. Hm... det måste bli..

1.1 x 1.1 x b x h är... hm.. nej nu skiter jag i det här. Jag tar matteprovet i vänster hand, ritar ett stort vackert hjärta där svaret borde stå och lägger provet på bordet. Jag snor åt mig två av godisarna som läraren tillhandahåller till oss, det är ju trots allt alla hjärtans dag, och smiter elegant ut ur klassrummet. Jag bär mitt misslyckande med stolthet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0